Valokuvausalalla ei ole ihan yksiselitteistä, milloin tuote ja palvelu on onnistunut, milloin ei. On selvää, että esimerkiksi ali- tai ylivalottuneet kuvat tai paha epätarkkuus on suuri virhe, mutta sellaisia ei onneksi meille ammattilaisille tapahdu. Mutta entä, jos lapsi ei vanhempien mielestä ”näytä itseltään” 1-vuotiskuvissa tai perheen rasavilli piltti päättääkin irvistää jokaisessa perhekuvassa? Kuvaajana voin kyllä vaikuttaa kuvauksen kulkuun ja lasten käytökseen, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti.

 

ONNI_46

 

Voi myös käydä niin, että olen itse erinomaisen tyytyväinen kuviin, mutta kuvat eivät miellytäkään asiakasta. Hänellä on voinut olla mielessään tietty ajatus, millaisia kuvia hän haluaisi, enkä ole saanut kiinni siitä ajatuksesta. Ehkä vika olikin kommunikaatiossa? Joskus taas itse voin ajatella, että kuvista ei kovin häävejä tullut, mutta asiakas onkin aivan ihastunut!

 

078 Heidi H

Kaikkia ei voi miellyttää: joskus vaan henkilökemiat eivät kerta kaikkiaan kohtaa. Vaikka yrittäjän sielun ja ruumiin voimin tekisin kaikkeni, niin valitettavasti aina ei vain natsaa. Silloin kuvauskokemus jää asiakkaalle huonoksi, ja on vaikeaa tykätä itse kuvistakaan. Onneksi isommissa ja tärkeimmissä kuvauksissa tapaamme aina etukäteen, jolloin ainakin eri aaltopituuksilla olemisen voi huomata ajoissa.

Oli syy mikä hyvänsä, valokuvaajan näkökulmasta on aina kurjaa, jos asiakas ei ole tyytyväinen kuviin. Silloin tällöin on käynyt niin, että jo kuvaushetkellä huomataan, että esimerkiksi lapsi on niin väsynyt, ettei kuvauksista tule mitään, jolloin voidaan samantien sopia uusi kuvausaika. Joskus kuvassa saattaa olla jotain, jonka olen kuvankäsittelyssä  korjannut tai ollut korjaamatta, vaikka asiakas olisi toivonut muuta, ja tämä on helppo juttu hoitaa.

 

salot

 

Vaikka reklamaation vastaanottaminen ei koskaan tunnu kivalta, pyrin suhtautumaan palautteeseen kunnioittaen ja nähdä sen mahdollisuutena korjata tilanne! Pahin skenaariohan on se, että asiakas jää harmittelemaan asiaa, joka olisi ollut helposti korjattavissa, mutta ei ikinä tullut puheeksi!

Älä siis ole se tyytymätön asiakas, joka päättää yhteistyön iloisesti kiittäen, mutta todellisuudessa suree epäonnistumista vuosikausia. Jos olet tyytymätön, kerro siitä meille ja anna tilaisuus pelastaa tilanne. Ja jos iloksemme kaikki on alunperinkin hyvin, sitäkin tietoa saa ilomielin jakaa vaikka koko maailmalle! Tämä yritys on minulle niin paljon enemmän kuin työpaikka, ja te asiakkaat teette tämän kaiken mahdolliseksi, joten teidän mielipiteenne on huipputärkeä!

Tämän jutun kuvituksena on muutamia kuvia, jotka eivät onnistuneet ihan niin, miten minä tai asiakas etukäteen ajattelimme. Mutta joskus pieni epäonnistuminenkin saattaa olla ihan hauskaa 😉

-Laura-